NUMER: 4 (14) / 2008

Wstęp

Magdalena Przybylska, Joanna Armatowska, Marcin Jaworski, Piotr Śniedziewski
Poznańscy doktoranci - odsłona I



W nowym numerze „Podtekstów” prezentujemy szkice oraz eseje doktorantów pierwszego roku
Studium Doktoranckiego Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej UAM. Poznańscy doktoranci - odsłona I to zbiór interpretacji historycznoliterackich, obejmujących okres od romantyzmu, poprzez burzliwy przełom wieków, po literaturę najnowszą. Za zebranie i opracowanie tekstów dziękujemy Magdalenie Przybylskiej oraz Joannie Armatowskiej.

 

Szkice, rozprawy, interpretacje

Tomasz Kowalski
Pogrążyć towiańczyków, czyli jak zmartwychwstańcy wydawali „Biesiadę”


Dzieje pierwszego wydania Biesiady
, tekstu, w którym Andrzej Towiański zawarł wykład swojej nauki, obfitują w liczne epizody, budzące wśród badaczy zaskoczenie i skojarzenia z powieścią szpiegowską.

 
Alicja Przybyszewska
"Stałem się żółwiem na gruzach Rzymu...". Włoskie fragmenty Krasińskiego


Rzymskie dzieje
Zygmunta Krasińskiego
stanowią całą epokę w jego życiu. W Wiecznym Mieście zaczęła się i skończyła włoska podróż poety, trwająca wiele lat.

 
Piotr Pławuszewski
Krytyka przedwojennej powieści kryminalnej



Zostawiając na boku zasadność formułowanych oskarżeń, w żadnym razie nie można krytykom powieści kryminalnej odmówić ekspresyjności i umiejętności retorycznych.
Nawet po stu latach ich tyrady potrafią zaintrygować tonem o natężeniu rzadko spotykanym w konfliktach dotyczących literatury.

 
Lucyna Bąk
Poza domem ojca? Przestrzenie życia młodych bohaterek powieści Zofii Nałkowskiej


„własnym pokoju” marzą u Nałkowskiej przede wszystkim córki, „panny na wydaniu”, często o niskim statusie społecznym: Małgorzata z Rówieśnic (1909), Teresa Nutka z Romansu Teresy Hennert (1922), Mania z Niedobrej miłości (1928).

 
Adriana Kovacheva
Radiczkow - Nowak - Mrożek


Przyczyna „gościnnego” przyjęcia prozy Jordana Radiczkowa w PRL leży przede wszystkim w ówczesnym kontekście literackim, tworzonym z jednej strony przez nurt prozy wiejskiej, a z drugiej – przez nurt literatury groteski i absurdu.

 
Sylwia Mikołajczak
Elie Wiesel, trylogia "Nocy" ("Noc", "Świt", "Dzień")



Można powiedzieć, że w literaturoznawstwie polskim istnieje zjawisko „paradoksu Wiesela” – jest twórcą znanym i nieznanym zarazem. Trudno o publikacje na temat jego twórczości, często jedynie wspomina się o nim „przy okazji” omawiania innych świadectw poholokaustowych.

 
Izabela Janicka
Starzy poeci



Kim jest „stary poeta”?
Najczęściej nieświadomie poszukujemy tej kategorii w pisarstwie „mistrzów”. Czy Mirona Białoszewskiego w którymś momencie twórczości można by określić mianem „starego poety”? A Krystynę Miłobędzką – „starej poetki”?

 

Eseje

Dawid Dziwosz
Pisane światłem



Omawiam Zmierzchy i poranki Piotra Szewca oraz Duklę Andrzeja Stasiuka - powieści, w których zdjęcie występuje w postaci subtelnych gier ze światłem, czyli „tworzywem” i conditio sine qua non fotografii.

 

Recenzje

Paweł Długosz
Świat kobiet



Agnieszka Gajewska, Hasło: Feminizm, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2008

 
Ewa Rajewska
Larkin Dehnela



Philip Larkin, Zebrane. Mniej oszukani, przekład Jacek Dehnel, przedmowa Jerzy Jarniewicz, Biuro Literackie, Wrocław 2008

 
Monika Roszak
Doświadczenie nieczytelnika





Pierre Bayard, Jak rozmawiać o książkach, których się nie czytało?, przekład Magdalena Kowalska, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2008

 

Felieton

Robert Panowicz
"Diamenty są wieczne"

Muzyczne podsumowanie 2008 roku

 

Polemiki